Thumbnail OV-chipkaart kapot

Door: Thijs Zumbrink
10-12-2011 17:49

Het is dan eindelijk zo ver. Na maandenlange afbraak van mijn OV-chipkaart lijkt hij toch te gaan haperen. Het in- en uitchecken duurde gisteren erg lang, dus ik ga hem maar vervangen voordat ik per ongeluk zwart rijd en een dikke boete krijg.

Het probleem is als volgt: er is een klein hoekje van een paar vierkante millimeter afgebroken. Het is al langer bekend dat de chipkaarten niet tegen een stootje kunnen, het plastic gaat makkelijk kapot. Daar komt nog eens bij dat een belangrijk onderdeel, de antenne, gevormd is door een metalen spoel in de kaart, en die spoel moet zo groot mogelijk zijn dus zit helemaal in de rand van de kaart. Aangezien het hoekje bij mijn kaart eraf ligt is de spoel zichtbaar geworden, een koperdraadje dat sterker is dan het plastic eromheen. Dat koperdraadje is de afgelopen tijd mijn vervoersbewijs geweest, en met een klein tegenvallertje breekt er nog een stuk van de kaart af waardoor de draad verbroken wordt.

Dus ik naar het GVU-loket. Ik was eerder al langs de NS geweest, maar die hebben de neiging om me telkens naar de OV studentenkaart helpdesk te sturen. Er stond een lange rij in het loket, en toen ik eindelijk aan de beurt was vroeg ik de vrouw of het mogelijk is een nieuwe kaart te krijgen zonder (voorlopig) de oude in te leveren: immers, het is nog steeds mijn vervoersbedrijf. Ze zei nee, gaf me een formulier, en ik kon weer vertrekken.

Poging twee (van de dag), ditmaal bij de NS. Ik had eerder al gehoord dat dit principe, de 'duplicaat OV-chipkaart' hier wel mogelijk was. Na opnieuw in de rij gestaan te hebben (wel een fijnere rij, een enkele rij waarbij je het eerstvolgende lege loket kiest als je aan de beurt bent) liep ik naar het loket waar de dame nog even wat frutselde met papieren van haar vorige klant. Na een tijdje keek ze op en groette me niet. Integendeel; er klonk een nors "zeg het maar." Ik legde de situatie opnieuw uit en vroeg naar de 'duplicaat kaart'. Ze informeerde me dat dit niet voor studentenkaarten geldt, gaf me nog een exemplaar van het formulier, en mijn loketbezoek zat er weer op.

Ik ontkom niet aan het formulier! Ik heb me geprobeerd te verzetten zonder resultaat. Nu zal ik mijn kaart opsturen, en na twee weken, wat administratiekosten en voor mijn vervoerbewijzen te betalen (zonder korting natuurlijk), een nieuw exemplaar moeten ontvangen. Hopelijk gaat alles op rolletjes, en hoef ik niet de verafschuwde helpdesk te bellen.

Reacties
Log in of registreer om reacties te plaatsen.
Thijs Zumbrink, 07-01-2012 17:56:
Update 1

Ondertussen heb ik de nieuwe kaart binnen, keurig op tijd! Ik heb hem zojuist opgeladen en even gekeken wat voor reisproducten erop staan, en dat ziet er allemaal goed uit. En het saldo dat ik op de oude kaart had staan krijg ik teruggestort op mijn rekening. Daarbij hebben ze overigens niks over eventuele administratiekosten / kaartkosten laten weten. Straks voor het eerst ermee reizen, kan ik meteen oefenen hoe het nu bij de NS werkt. :)
Thijs Zumbrink, 09-01-2012 18:10:
Update 2

Ondertussen heb ik mijn volledige saldo teruggekregen (geen administratiekosten oid.) en heb ik succesvol ermee gereisd! Mijn waardering voor de service is weer wat gestegen.