Thumbnail Conway's Game of Life

Door: Thijs Zumbrink
03-12-2010 16:32

Wie hier nog nooit van gehoord heeft wordt opzich vergeven. Tenzij het iemand betreft die dit verplicht is door zijn of haar nerdiness! Ben je nerd, dan is dit je basic knowledge. Conway's Game of Life, of simpeler gezegd Life, is een stukje software uit 1970 dat een bacteriekolonie simuleert op een raster. Wel een hele versimpelde versie echter, met maar een paar regels:

• Heeft een cel (zwarte pixel) te weinig buren, dan sterft hij. (Ondervoeding)
• Heeft een cel teveel buren, dan sterft hij. (Overbevolking)
• Heeft een leeg vakje precies genoeg buren, dan ontstaat daar een cel. (Voortplanting)

Zo'n simulatie kan je een tijdje laten draaien en toont leuke animaties. Al vrij snel kun je patronen herkennen die vaak voorkomen, zoals een 2x2 blokje dat zichzelf in leven houdt, of een 3x1 staafje dat afwisselend een 1x3 staafje wordt. Probeer zelf!

Maar het wordt gekker. Er zijn ook bekende patronen die zichzelf blijven, maar langzaam opschuiven. De bekendste is de "glider", die diagonaal loopt:
Geplaatste afbeelding

Ook is er een "glider gun", die zichzelf blijft maar gliders afschiet:
Geplaatste afbeelding

En wanneer je dacht dat het niet gekker kon, is er ook nog de "breeder", die glider guns produceert:
Geplaatste afbeelding

Het enige dat ik verder nog kan vertellen is dat je het gewoon zelf moet proberen via de link hierboven. Life is heel simpel te programmeren en kan daarom als een soort "Hello World" gebruikt worden om te testen of je een programmeertaal begrijpt. Ik heb een keer Life voor de Nintendo DS gemaakt. Best geinig, maar niet zo indrukwekkend als de gast die Life heeft gemaakt in Minecraft. Wat een held!


Reacties
Log in of registreer om reacties te plaatsen.